Καθημερινός Μοριάς

Η Νάπολη αναζητά την Ελληνική της Ταυτότητα

Εμπλουτίζεται και ενδυναμώνεται η Επιτροπή Προώθησης για την δημιουργία της αγάλματος της Παρθενόπης, σύμβολο της πόλης της Νάπολης.

Του Δ. Αμανατίδη


Ο γλύπτης Τζιουζέπε Κανόνε (Giuseppe Canone) έχει ήδη παρουσιάσει επίσημα το σχέδιο του αγάλματος της Σειρήνας Παρθενόπης που θα κατασκευαστεί από χαλκό, χυτό μονοκόμματο, σύμφωνα με την ίδια αρχαία τεχνική χαμένου κεριού, που εισήχθη ήδη το 3500 π.Χ., και με τον οποίο κατασκευάστηκαν οι χάλκινοι πολεμιστές του Ριάτσε (bronzi di Riace). Θα είναι ένα άγαλμα επιβλητικού μεγέθους, που θα βρίσκεται στο Πιτσοφαλκόνε (Pizzofalcone) του Όρους Έκια (Echia), το οποίο θα φτάνει τα 6 μέτρα ύψος, ορατό από τη θάλασσα, κρουαζιερόπλοια, από πολλές απόψεις στην Πόλη, αναγνωρίσιμο από αεροπλάνα που θα φθάνουν και αναχωρούν από τη Νάπολη.

Η ιδέα ενός αγάλματος του συμβόλου σειρήνας της Νάπολης είναι ένα έργο του συλλόγου ISedilidiNapoli του GiuseppeSerroniπου υποστηρίζεται από πολλούς άλλους συλλόγους, συμπεριλαμβανομένης της Oceanus, μιας ιταλο-ελληνικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας, η οποία εδώ και περίπου ένα χρόνο έχει ανοίξει ένα νέο ευρωπαϊκό γραφείο σχεδιασμού στην πόλη και η οποία έχει καθιερώσει μια γόνιμη συνεργασία σε αυτό το πρότζεκτ καθώς και άλλα έργα με τον Δρ Serroni.


Το άγαλμα, καθώς και ένα γραφιστικό σχέδιο της σχεδιάστριας σκηνικών Φραντζέσκα Ντελ Κούπολο (FrancescaDelCupolo), απεικονίζει πιστά την Παρθενόπη σύμφωνα με την περιγραφή του Οδυσσέα, μιας γυναίκας μισού πουλιού πρωταγωνίστρια ενός μύθου που από τον 3ο αιώνα π.Χ. έως σήμερα εξακολουθεί να αποτελεί αντικείμενο μελέτης σε όλο τον κόσμο.

«Η Νάπολη είναι μια αρχαία ελληνική αποικία, με ιστορία που εκτείνεται σε περίπου 3 χιλιετίες. Ο ιδρυτής της είναι ένα μυθολογικό πλάσμα και το άγαλμά του δεν μπορεί να είναι μια ασήμαντη αναπαράσταση – εξηγεί ο Φάμπιο Σινισκάλκι (Fabio Siniscalchi), πρόεδρος της Oceanus, ενεργό μέλος της Επιτροπής Προώθησης του αγάλματος της Παρθενόπης – Είναι μια ισχυρή εικόνα, η οποία συχνά εκ πρώτης όψεως δεν αρέσει, διχάζει και προκαλεί συζήτηση ακριβώς όπως η Νάπολη, είμαι βέβαιος ότι θα γεννηθούν παρατσούκλια και παρωδίες, αλλά και αγάπες με την πρώτη ματιά, όπως η δική μου. Οι Ναπολετάνοι θα το υποδεχθούν ούτως ή άλλως, όπως συμβαίνει πάντοτε από την ελληνική πόλη (polis), το ρωμαϊκό δημαρχείο, τη βυζαντινή πόλη, το δουκάτο, το βασίλειο, τη δημοκρατία, τη βασιλεία και την αντιβασιλεία στα οποία πάντα προσαρμοζόταν η πόλη, τα πάντα είχαν την ανεκτίμητη αξία τους, μεταμορφωνόταν κάθε φορά χωρίς να σταματά ποτέ να είναι ο εαυτός της».

Ως εκ τούτου, το να σκεφτούμε την εκπροσώπηση της Παρθενόπης ως της μικρής γοργόνας της Κοπεγχάγης θα ήταν ένα ασυγχώρητο λάθος μπροστά στην ιστορία και την ταυτότητα της Νάπολης και των Ναπολετάνων.

Το άγαλμα της ιδρυτού σειρήνας της πόλης της Νάπολης θα τοποθετηθεί στο όρος Έκια «Ιδανικό, συμβολικό μέρος για τους Ναπολετάνους – εξηγεί ο Δρ Giuseppe Serroni – Ο σύλλογος “I Sedili di Napoli”, μαζί με άλλους συλλόγους, εργάζονται σε ένα έργο ανάπλασης της Οικίας Domus Luculliana που περιλαμβάνει την εγκατάσταση του γλυπτού που είμαστε σίγουροι ότι θα γίνει ένας μοναδικός και ανεκτίμητος πόλος προσέλκυσης για τους πολίτες και τους τουρίστες».

Ο Dr Serroni είναι ο αρχιτέκτονας ενός εξαιρετικού έργου αποκατάστασης και προστασίας της πολιτιστικής και ιστορικής ταυτότητας της Νάπολης, ικανός να συλλέξει και να εναρμονίσει τη συναδελφική δέσμευση των συλλόγων: Amartea, Locus Iste, Angeli del Bello Napoli, Progetto Uniforme, Identità Insorgenti και να λάβει σημαντική συμβολή από το Κρατικό Αρχείο και το Κέντρο Lupt του Πανεπιστημίου Federico II.

“Η Νάπολη πρέπει να εκληφθεί ως μια μοναδική πόλη, πολύ έξυπνη. Η Νάπολη είναι πολύ ξεχωριστή για να μην την καταλάβουν όλοι» – Είμαστε σίγουροι ότι αυτά τα λόγια, του Μαρτσέλο Μαστροϊάννι, ισχύουν και για το άγαλμα του συμβόλου της Παρθενόπης της Νάπολης στον αρχαίο κόσμο και για το τι θα έρθει.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *